Friday 24 September 2021
کد خبر : 3357
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 27 جولای 2021 - 12:10
- بازدید

چرا باید کسب و کار سنتی را به کسب و کار آنلاین تبدیل کنیم؟

در دنیای مدرن، اولویتی بالاتر از ورود مشاغل به دنیای دیجیتال و توسعه آنلاین کسب‌وکارها وجود ندارد. گرچه توسعه دیجیتال مسئله جدیدی نیست، امروزه با توجه به سرعت بالای رشد و گسترش آن، این نیاز بیش‌ازپیش حس می‌شود. حتی می‌توان گفت تا دهه گذشته، توسعه دیجیتال فقط مزیت به شمار می‌رفت؛ منتها اکنون به ضرورتی برای بقای کسب‌وکارها تبدیل شده است. امروزه نمی‌توانیم فقط با […]

در دنیای مدرن، اولویتی بالاتر از ورود مشاغل به دنیای دیجیتال و توسعه آنلاین کسب‌وکارها وجود ندارد. گرچه توسعه دیجیتال مسئله جدیدی نیست، امروزه با توجه به سرعت بالای رشد و گسترش آن، این نیاز بیش‌ازپیش حس می‌شود. حتی می‌توان گفت تا دهه گذشته، توسعه دیجیتال فقط مزیت به شمار می‌رفت؛ منتها اکنون به ضرورتی برای بقای کسب‌وکارها تبدیل شده است. امروزه نمی‌توانیم فقط با اتکا به روش کسب‌وکار سنتی پیش برویم و انتظار گسترش و پیشرفت بزرگی در کسب‌وکار خود داشته باشیم.

به چه نوع کسب‌وکاری سنتی می‌گویند؟

روش کسب‌وکار سنتی به روشی گفته می‌شود که طی آن، مشاغل فقط از راه‌های فیزیکی و نه آنلاین به جذب مشتری و ارائه خدمات یا محصول مشغول می‌شوند. به این مثال توجه کنید:

شما مغازه‌ای دارید که اجناسش را حضوری می‌فروشید یا نهایتا مشتریان با شما تماس می‌گیرند و شما آن را برایشان می‌فرستید. برای تبلیغات هم از روش‌هایی مثل پخش تراکت و کارت ویزیت استفاده می‌کنید. اگر دقت کرده باشید، تمامی این مراحل فیزیکی‌اند و خبری از تبلیغات در فضای آنلاین نیست.

ورود به کسب‌وکار آنلاین چه ضرورتی دارد؟

همان طور که گفتیم، گسترش آنلاین کسب‌وکار دیگر ضرورت شمرده می‌شود. در دنیای امروز، که اکثر مردم جهان بیشتر وقتشان را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، این پلتفرم‌ها به ویترینی برای دیده‌شدن بیشتر کسب‌وکارها تبدیل شده‌اند. هرچه برند و خدمات شما در معرض دید افراد بیشتری قرار بگیرد، طبیعتا احتمال جذب مشتری نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه، می‌توان گفت برای فروش بیشتر، گذار از سنت به مدرنیته امری لازم است.

امروزه اتکای صرف به روش کسب‌وکار سنتی ممکن است شغلتان را در معرض نابودی قرار دهد؛ زیرا با افزایش دریافت خدمات به‌صورت اینترنتی و خریدهای آنلاین، احتمالا شما مشتری‌های قبلی‌تان را نیز از دست خواهید داد. ما در دوره‌ای از تاریخ زندگی می‌کنیم که برندگان اصلی کسانی‌اند که با آینده‌پژوهی، پیش از تغییرات، تغییر می‌کنند و همواره در حال به‌روزرسانی مدل کسب‌وکار خود هستند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند در آینده‌ای نه‌چندان دور چیزی به‌نام کسب‌وکار سنتی وجود نخواهد داشت. این باور بیانگر اهمیت توسعه آنلاین کسب‌وکار و آینده شغلی دیجیتال مارکتینگ است. علاوه بر آن، غالبا مدل کسب‌وکار سنتی هزینه‌های بالاتری دارد. منتها در مدل جدید می‌توانید با هزینه کمتر نتیجه خیلی بهتری به دست آورید. در واقع، با یک تیر دو نشان می‌زنیم: هم از هزینه‌های اولیه شرکت می‌کاهیم و هم به درآمدزایی آن می‌افزاییم.

  • مسئله کرونا و چالش کسب‌وکارهای سنتی

طی دو سال گذشته، با شیوع ویروس کرونا، شاهد ورشکستگی خیلی از کسب‌وکارها بودیم. یکی از دلایل اصلی این اتفاق آن است که تمرکز اصلی آنها بر جذب مشتری و درآمد از راه‌های سنتی بوده است. با گسترش کرونا، مردم بیش‌ازپیش به خریدهای آنلاین روی آوردند. در نتیجه، خدمات و محصولاتی که در دنیای مجازی حرفی برای گفتن داشتند برنده بودند. در این زمان، ضرورت دیجیتالی‌شدن بیش از گذشته در مشاغل احساس می‌شود.

چطور کسب‌وکارمان را آنلاین کنیم و بین رقبا دیده شویم؟

تصمیم برای گذار از کسب‌وکار سنتی به مدرن قدم بزرگی در مسیر پیشرفت شما خواهد بود. نحوه عملی‌سازی این تصمیم بسیار مهم است. به‌کارگیری راهبردی درست متضمن پیشرفت کسب‌وکارمان خواهد بود. در این گذار، بسیاری از فرایندهای کسب‌وکار مانند قبل باقی می‌مانند؛ اما طبیعتا تغییراتی را تجربه خواهیم کرد. تجارت آنلاین، برخلاف روش سنتی، امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید با توجه به نوع فعالیت کسب‌وکارتان هریک از این امکانات را در جهت توسعه آنلاین کسب‌وکارتان به کار بگیرید.

برای شروع، یک وب‌سایت بسازید. با ساخت وب‌سایت، علاوه بر راه‌اندازی خدمات آنلاین، اعتبار برندتان را نیز افزایش می‌دهید و مشتریان راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند. اگرچه ورود گسترده به تمام پلتفرم‌های آنلاین بر احتمال موفقیت می‌افزاید، باید بدانیم مشتریان هدف ما در کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی بیشترین فعالیت را دارند، که بالاترین تمرکز را روی آنها بگذاریم.

برای مثال، ما به ارائه خدمات یا محصول خود در فیس‌بوک مشغول می‌شویم؛ در حالی که بیشتر مشتریان موردنظرمان در اینستاگرام به‌دنبال خدمات مشابه می‌گردند. این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که با راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین کار شما تمام نمی‌شود. این تازه آغاز راه توسعه آنلاین شماست. در این راه باید به‌طور دائم فعالیت‌هایتان را ارزیابی کنید تا به نتیجه دلخواه یعنی فروش بالا برسید.

البته در این راه باید صبور باشید و زود ناامید نشوید، زیرا پیشرفت در این حوزه کمی زمان‌بر است.

آنلاین کردن کسب و کار سنتی

کسب و کار سنتی به نوعی از کسب و کارهایی گفته می‌شود که در حال حاضر در برابر کسب و کارهای اینترنتی قرار گرفته‌اند. به این معنا که هر فروشگاه یا مغازه‌ای در سطح شهر، یک کسب و کار سنتی دارد. بیشتر محصولات موجود در فروشگاه‌های سطح شهر به صورت اینترنتی و آنلاین توسط مشتریان به فروش می‌رسد. زمانی که یک محصولی به راحتی و با قیمتی ارزان در یک فروشگاه اینترنتی به فروش می‌رسد.
کسب و کار سنتی برای این که پا برجا بمانند نیاز به تغییر و ارائه خدمات به صورت اینترنتی و آنلاین دارند اما این روند به چه شکل انجام می‌شود در این مطلب قصد داریم در این مورد بیشتر صحبت کنیم تا شما با این فرایند به خوبی آشنا شوید.

بررسی کردن شرایط کسب و کار سنتی برای آنلاین شدن

در نخستین مرحله باید شرایط کاری خودتان را بررسی کنید که آیا کسب و کار سنتی شما قابلیت آنلاین شدن را دارد یا خیر. به عنوان نمونه یک نمونه از کسب و کارهای هستند که به صورت آنلاین کار می‌کنند که نمونه‌های دیگری از آن‌ها در دنیا وجود ندارد به عنوان نمونه می‌توان تعمیرگاه‌های اتومبیل را نام برد که این امکان هنوز به صورت کاملاً وجود ندارد که بتوانند کسب و کار خود را به صورت آنلاین دربیاورند.
چرا که زمانی اتومبیل فردی با خراب می‌شود و نیاز به تعمیر دارد شناخت و اطلاعات کافی ندارد که دلیل خراب شدن خودروی آن چیست و آیا نیاز است که قطعه از خودروی خود را تعویض کند یا خیر.
در صورتی که تمامی این اطلاعات را نیز داشته باشد ممکن است فرصت آن را نداشته باشد که شما بتوانید قطعه مورد نظر آن را به صورت آنلاین با پست، در طول دو یا سه روز برای آن ارسال کنید. اغلب افراد در هنگام بروز چنین مشکلاتی به تعمیرگاه مراجعه می‌کنند. بسته به نوع کسب و کاری که دارید مانند فروشگاه کتاب، لوازم‌ التحریر، موبایل و غیره شما می‌توانید به راحتی و سهولت فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید و محصول مورد نظر خود را از طریق بازاریابی اینترنتی بفروشید.

تعیین کردن نوع خدمات در اینترنت

در این مرحله باید مشاهده کنید که خدمات شما به چه صورتی است آیا قصد دارید که کالایی را به صورت مستقیم ارائه دهید و یا قصد دارید که خدمات خود را به صورت آنلاین در اختیار مشتریان خود قرار دهید. به عنوان مثال فروشندگان شهری یک جنس را مستقیماً به مشتری می‌فروشند می‌توانند به راحتی با تأسیس یک فروشگاه اینترنتی، محصولات خود را در سایت قرار دهید.
نمونه‌ی دیگری از خدمات وجود دارد که شما می‌توانید به طور مستقیم محصول را به دست مشتریان نمی‌رسانند بلکه به آن‌ها خدماتی را عرضه می‌کنند برای نمونه می‌توان به فروشگاه‌هایی که خدمات نمایندگی‌های سیم‌کارت و اینترنت را انجام می‌دهند. برای راه‌اندازی و نیاز است که سفارشات خود را ثبت کنید برای این منظور نیز افزونه‌های بسیاری تعریف‌شده است.

بررسی روش‌های آنلاین کردن کسب و کار

زمانی که می‌خواهید کسب و کار خود را از حالت سنتی به صورت آنلاین تبدیل کنید نیاز است که این کار را در وب انجام دهید. امن‌ترین و معتبرترین روش،  طراحی سایت است. در حال حاضر وب‌سایت‌های اینترنتی در ایران به رسمیت شناخته‌شده‌اند و زیر نظر سازمان‌های دولتی و نیمه‌دولتی نشان و اعتباراتی داده‌شده است به همین دلیل عالی‌ترین روش برای اینکه کسب و کار خود را در حوزه یک وب‌سایت اینترنتی کنید. با داشتن یک وب‌سایت این امکان برای شما فراهم می‌شد که بتوانید کسب و کار خود را به شکل یک اپلیکیشن موبایل دربیاورید.
در صورتی که به دنبال یک اپلیکیشن موبایل هستید، از طریق وب‌سایت می‌توانید کار اپلیکیشن خود را به ثبت سفارش بزنید و پرداخت آسان‌تری نیز داشته باشید. برای راه‌اندازی یک کسب و کار شما نیاز به چه امکاناتی مانند سیستم‌های مدیریت محتوا رایگان نظیر ورد پرس دارید که بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید.

در تبدیل و انتقال کسب ­و کار سنتی به دیجیتال به چه نکاتی باید توجه کرد؟

درست است که در دنیای امروز تبدیل کسب‌و­کار سنتی به دیجیتال یک ضرورت به حساب می ­آید، ولی نباید بی­گدار هم به آب زد و بهتر است اگر قصد دارید تحولاتی را در کسب‌و­کارتان ایجاد کنید، حتماً به این نکات توجه داشته باشید:

  1. تبدیل کسب‌و­کارهای سنتی به دیجیتال کاری زمان­بر و تخصصی است و باید از نیروهای متخصص کمک بگیرید و برای نتیجه گرفتن صبور باشید.
  2. باید تمام عملکردهای کسب‌و­کارتان را به­ صورت جزئی و دقیق مستند کنید تا بتوانید برنامه ­ریزی دقیق ­تری داشته باشید. در کسب‌و­کارهای دیجیتال، بخش­ های زیادی به صورت اتوماتیک فعالیت می­ کنند و نیاز کمتری به نیروی انسانی خواهید داشت.
  3. توجه داشته باشید که تبدیل کسب­ و کار سنتی به دیجیتال به معنای راحت شدن کار شما نیست. به عنوان مثال نباید فکر کنید که دیگر نیازی به بازاریابی و تبلیغ ندارید. در کسب ­و کار دیجیتال فقط نحوۀ تبلیغ­ های شماست که متفاوت می­ شود و باید ببینید که کدام یک از روش­ های موجود برای تبلیغات، برای کسب ­و کار شما مناسب ­تر است.
  4. اگر قرار است وب سایت هم داشته باشید، بسیار مهم است که روی ظاهر گرافیکی و جذابیت­ های بصری و مدرن بودن سایتتان هم کار کنید؛ چون ظاهر وب سایت شما دقیقاً حکم ویترین مغازه ­تان را خواهد داشت.
  5. به خاطر داشته باشید که قرار نیست همۀ تغییرات را یک باره ایجاد کنید. اگر برای تبدیل کسب­ و کارسنتی به دیجیتال آمادگی­ های لازم را ندارید و همچنان به مشورت و آموزش احتیاج دارید، می­ توانید تغییرات را به تدریج و مرحله به مرحله اجرا کنید.
  6. از همان ابتدا توقع بازدهی و سود صد در صدی نداشته باشید. کمی صبور باشید و هر روز بر روی بهتر شدن خدمات، محصولات و امکانات کسب ­و کار و نیروهایتان بیشتر کار کنید.

طراحی وب سایت را مطابق با برند خود انجام دهید.

پس از طی نمودن مراحل بالا با توجه به نوع کسب و کارتان شما نیازمند طراحی وب سایت یا فروشگاه اینترنتی و حتی یک اپلیکیشن مجزا خواهید بود.

امروزه داشتن یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. سایت ساز‌ها، قالب‌های آماده و اختصاصی و یا طراحی کاملا اختصاصی، گزینه‌های پیش روی شما خواهند بود.

اما اینکه کدام یک مناسب کسب و کار من خواهد بود سوالی است که بسیاری از مشتریان از ما می‌پرسند، بنابراین بهتر است قبل از شروع طراحی وب سایت یا فروشگاه اینترنتی، تحقیق و همچنین مشاوره با متخصصان این حوزه را داشته باشید.

محتوای مفید برای کاربران خود ایجاد کنید.

نوشتن محتوا برای محصولات و وبلاگ نیازمند یک برنامه‌ی منظم است.

برای جذب مخاطبین هدف می‌بایست قبل از شروع محتوا نویسی استراتژی کلی وبلاگ و کلمات کلیدی لازم استخراج شود.

پس قبل از شروع به کار بد نیست مطالعه‌ای در زمینه‌ی استراتژی محتوا و چگونگی استخراج کلمات کلیدی داشته باشید.

شاید بد نباشد در وهله‌ی اول قبل از شروع استراتژی بیوگرافی از کسب و کار و تجربیات خود بنویسید تا مخاطبین بتوانند ارتباط بهتری با کسب و کار شما برقرار کند.

شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید.

امروزه شبکه‌های اجتماعی را می‌توان یکی از موثرترین راه‌ها برای جذب مخاطبین دانست، تنوع و نوع کارکرد شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای شده است که برای تولید محتوای موثر در هر کدام نیازمند تخصص خاص خود است.

امروزه شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، پینترست، لینکدین، آپارات و توییتر را می‌توان از جمله مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی دانست که با توجه به نوع کسب و کار شما استفاده از این شبکه‌ها می‌تواند بازدهی بسیار خوبی را برای کسب و کار شما به ارمغان آورد.

همچنین با استفاده از فرایند سئو و تولید محتوای مرتبط می‌توانید در دراز مدت بدون پرداخت هزینه‌ی خاصی افراد زیادی را از طریق موتور‌های جستجو به سمت کسب و کار خود هدایت کنید.

راه‌های جایگزین برای ورود به دنیای دیجیتال

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد کمتر به سمت کسب و کار آنلاین رجوع می‌کنند زمان‌بر بودن نتیجه‌ی حاصل از آن است.

فرایند دیجیتال مارکتینگ و آشنایی با سیستم مدیریت محتوا و قرار دادن محصول را می‌توان دلایل مهم برای عدم ورود به دنیای دیجیتال دانست، به نظر شما آیا راه‌حل جایگزین و آسان‌تری برای فروش محصولات در دنیای دیجیتال وجود دارد؟

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات